Followers yang disayangi

Tuesday, 9 August 2011

Miss ct marah kat sape??

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
Kh Abdullah Gymnastiyar, 
pengasas Pesantren Maahad AT-Tauhid

Apa khabar semua di hari ke sembilan Ramadhan? semoga iman bertambah "sihat"..miss ct marah?? nape dan kat sape?? hehehe.. xde lah, ct nak kongsi dgn apa yg ct dgr dlm rancangan Astro Oasis... penceramah tu Kh Abdullah Gymnastiyar, pengasas Pesantren Maahad AT-Tauhid.. panggilan penceramah tu AA iaitu Ustaz dari negara Indonesia...tajuk ceramah tu, ct dah lupa..rasanya byk sgt makan semut =P...tapi berkaitan tentang marah...sifat marah tu sebenarnya baik sbb apa yang Allah ciptakan memang sempurna dan tidak ada cacat cela.. Cuma kita sebagai manusia, bagaimana kita kendalikan sifat marah itu..adakah terkawal atau menjadi luar kawalan??? Apabila menjadi luar kawalan, itulah yang dikatakan, sifat marah itu sudah menjadi keburukan atau sifat mazmumah..


Berapa ramai antara kita pandai mengendalikan sifat marah supaya ia tidak menjadi luar dari kawalan?? Bila kita marah, di sekeliling kita akan dipenuhi dengan syaitan-syaitan dan pabila kita menahan sabar ketika marah, kita akan dikelilingi malaikat-malaikat.. Baca Al-quran dan ambil wudu' adalah salah satu cara utk kurangkan marah.. Biarlah kita marah bertempat dan janganlah kita mengikut nafsu dan godaaan syaitan itu...Maaf jika penulisan ini ada cacat dan cela.. yang baik datangnya dari Allah dan buruk itu datangnya dari kelemahan diri Ct ini...    


p/s : jom perbaiki diri kita 
   dalam bulan ramadhan ni 

13 comments:

LemonSusu Skyjuice said...

assalamualaikum ct...jom2 sama2 kita baiki yang mana buruk :P

Cite Je! said...

hehehe.. nice entry ct. memang pown.. marah kena bertempat and sebaik2 nya ialah menelan kemarahan.. Allah suka hambanya yang menelan kemarahannya.. :)

Queen F said...

nak marah tu senang je, nak surut tu payah.. hoho mengawal kemarahan memang semua orang kena belajar & wajib ada ilmu ni.. :) sama2 kita perbaiki diri :)

si macho said...

fm cepat marah :( tp marah sgt bila dah pendam lama2 dlm stu masa ta leh tahan memang semua habis kua :(

ceritasekupang said...

assalamualaikum ct...
cs bulan puasa ni lagi cepat marah...mungkin sebab lapar kot...mari kita baiki apa yang buruk tu....

Norashiqin Kamaruzaman said...

Klu BL marah sgt!!!!!! BL nagis jerhh...sambil2 istighfar....huhh...hihi...nagis je mesti lega...kompem lega..insyaAllah.. =p

Cik Ladies said...

<-- paling jarang marah orang, tapi kalau marah lepaskan dengan berfikir dulu.. tu kat bumi real laa, kalau kat BCR, lepas je gune ikon2 tu.. muahaha!

Fariq said...

alahai sian nye BL.. meh sini fs pujuk biar tak nangis lagi ye.. hehehe.

marah ni sebenarnya normal, sedangkan lembu pon kalo diusik die marah, ni kan manusia yg beremosi ni kan, yg bezanya manusia dgn lembu tadi cuma kita diberikan akal utk berfikir mane elok mane tak elok. papepon nice entry.. :D

miZz_nizZ said...

tu la..pyhla nk kntrol mrh ni=(

Solihin Zubir said...

uniknya nama dia..

With Julia said...

marah? satu emosi yg sukar kita nak kawal...bgus entry ct nih...satu perkongsian berguna bagaimana kita utk belajar ttg 'Anger Management' pengurusan kemarahan...

FYA PELANG! said...

yes ! wudu adalah senjata utama. plus, jgn bertindak ketika marah :idea :)

~ Cik Azz ~ said...

Kalau dah marah, mana nak ingat nak amek wudu' ke, apa ke.. Lebih2 lagi bila tengah marah tu, ada pulak yang menjadi batu api.. Maka makin menjadi2 la marah tu, kann...

Kalau masa marah tu kita sedang berdiri, maka eloklah kita duduk, kalau masa marah tu kita sedang duduk, eloklah kita baring.. kalau masih belum reda marah tu, eloklah bangun dan ambil wudu'...

wallahua'lam...