Followers yang disayangi

Monday, 22 August 2011

Kenapa orang cacat dihina??



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Apa khabar semua?? Semoga iman dan diri anda sihat pada hari ke 22 Ramadhan ni, AMIN.. hari ni ct nak berbicara tentang cacat.. tahukah anda bahawa orang cacat ni hamba Allah mcm kita juga??? cuma kurangnya, mereka tidak cukup sempurna anggota seperti kita...kemampuan mereka kurang daripada kita...tetapi kenapa sering sekali kita melihat dan mendengar golongan seperti mereka ini dihina dan dicaci??? adakah sebab kita yang cukup "sempurna", kita layak menghina mereka?? atau adakah sebab kita sombong, angkuh?? ingatlah, kita hidup hanya sementara di dunia ini...dalam sekelip mata sahaja, Allah boleh tarik nikmat yang ada.. Sempena bulan Ramadhan ni, sama-sama lah kita menjadi orang yang lebih bersyukur dan memberi bantuan pada golongan yang  memerlukan pertolongan daripada kita...


p/s: lagu tu memang menyayatkan hati 

13 comments:

Kakkoii said...

mereka sama sekali tidak layak untuk dihina.. kerana siapa yang menghina orang sebegitu, sesungguhya dia lebih hina~

Spanar Buruk said...

begitula manusia tak blh tgk kekurangan orang..sepatutnya kita mnerima diri mreka seadanya tnpa mmpertikaikan kekurangan yg ada pda mreka..mreka mcm kita ada hati dan perasaan cuma fizikal mereka je yg kurang..

si macho said...

orang cacat tu ahli syurga kan ? :)

istimewa sape yg dpt anak cam tu :)
terpilih :)

segala miliknya tuhan

ReYnn said...

sobs sobs.. T_T
kita kena ingat ,semua manusia adalah sama disisiNya,yang membezakan kita hanya iman & taqwa :)

Bro ahmad said...

yang menghina tu lebih hina dari orang tuhh...sangat hina,

kunci locker said...

sesungguhnya org yg cacat itu sekiranya dia beriman dan taat kepada Allah...dia jauh lebih baik baik dari org yg menghinanya..dia jauh lebih lengkap dr org yg menghinany...walaupun die cacat..hatinya bersih dan Allah sentiasa ada dengan org yg teranaiya..renungan bersama..thnk sharing...like this...heheheh

FYA PELANG! said...

hehh. sape kunci loker ni ? nice komennya. wahh. kak ct. nice nice. tu lha pasal. takde ilmu. lpas tu, maen hina je. diorang lagi Allah syg tu, xsedar plak :(

Syafiq Mokhtar said...

mereka tidak layak dihina, mereka tak pernah minta dilahir begitu, mereka malah lebih suci, tiada dosa. siapa kita nak membentuk tubuh badan kita? semuanya dah tercatat di lauh mahfuz. tubuh badan yg sempurna dan akal yg sehat mereka menanti dinegeri kekal akan datang, bukan didunia sekarang yg hanya sementara. nice entri ct

AleeyaLiya said...

salam ct..liya pun ada adik yg istimewa..mmg sedih bila dgr lagu tu.kaluar air mata liya..mmg liya sedih sgt sbb ramai kt skolah dia orang gelar kat dia..balik rumah dia selalu nangis..liya sian sgt kt dia..liya rasa macam nk gi tamapr je sapa yang buat mcm tu kat adik liya..

amranaiman said...

lagu ini malar hijau.. sgt sedih :D

miss ct said...

Assalamualaikum...

tq kk sudi komen..betul tu..org yg hina tu lebih hina dr orang cacat

sbk tq sudi komen..mereka pun makhluk Allah mcm kita kan..ada perasaan dan hati..

feeza tq sudi komen..ttg yg tu..ct xpasti...ct cari nanti ct bgtau ya

reynn tq sudi komen..betul tu..lastly ketika interview kena tanya iman dan amalan kita je

bro tq sudi komen..betul tu..jgn lah kita tergolong dlm golongan yg hina tu kan

miss ct said...

kunci loker..tq sudi komen..komen anda sungguh terbaik sekali..

fya..tq sudi komen..tu lah..ct nak berguru dgn fya ni..fya kan byk ilmu agama ni

syafiq??? retis..biar betul dia komen entry ct...hahaha..btw tq sudi komen..komen anda pun terbaik sekali

liya..tq sudi komen..sorry ya..ct xtau.. semoga liya tabah ya.. tu semua dugaan liya..

aiman tq sudi komen..malar hijau tu apa...erk

padlie said...

Lagu ni sedap.. kecik2 dulu slalu nyanyi.. tapi bila dah dewasa ni, saya tak suka lagu ni.. macam terlalu menagih simpati lak..