Followers yang disayangi

Friday, 26 August 2011

Apakah kesalahan kita ketika menyambut hari raya???



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Apa khabar semua di hari Ramadhan yang ke 26? semoga iman dan amal sihat walafiat, AMIN...mesti ramai yang sibuk membuat persediaan untuk raya kan? *adakah ini salah satu faktor dimana jemaah terawih di masjid semakin berkurangan?
sebenarnya dalam kita menyambut Hari Raya, kita tak sedar yang kita ada buat kesalahan dan kesilapan.. Diantara kesalahannya adalah:

1) bermegah-megah dan melampau dalam membuat persiapan raya..sebagai contoh pakaian, dekorasi rumah dan sbgnya..semua nak serba baru sedangkan yang lama blh guna lagi..pembaziran berlaku *selalunya dekorasi rumah sprti langsir,set sofa, tv, pinggan mangkuk dsbgnya*

2) Terlupa menunaikan puasa enam sedangkan bulan Syawal selama sebulan. 1Syawal hanya diharamkan puasa dan ada masih 29 hari lagi untuk kita puasa sunat 6 hari di bulan Syawal..

3) solat sunat Raya dilakukan tetapi solat wajib seperti Subuh dan Zuhur ditinggalkan..

4) Tidak menziarahi saudara-mara, jiran dan rakan..lebih mengutamakan dan mengagungkan rancangan  tv


5) minta maaf bermusim, hanya di Hari Raya sahaja

6) Bagi wanita, janganlah tabarruj (melampau dalam berhias)

7) Bersalam-salaman antara lelaki  dan wanita yang bukan muhrim

8) Makan berlebihan

sumber dari Majalah Solusi Edisi Ramadhan

p/s: semoga kita terhindar dari melakukan
 kesalahan di atas ni..AMIN

11 comments:

Siti Safiyyah said...

harap tidaklah macam tu kan? semoga amalan2 yg kita biasa buat semasa bulan Ramadhan ni dapat diteruskan di bulan2 lain ;)

si macho said...

bile masuk blog siti je tau dah puasa hari kebape :D

bagus betul :p

fm da bape kali tak pat gi solat raya :D terlajak tido nye pon tak agak2

larikkk

raya nanti ct tlg kejot fm ye :p

ReYnn said...

reynn jeles kat org arab..dorang bila puasa,sgt sgt sgt meriah sambutan puasa dorang.bila ramadhan dah nak abis,dorang sedih sgt sampai nangis2 xmo ramadhan tu pegi..
kita kat malaysia ni sebaliknya =='

Kakkoii said...

Semoga apa yg ct taip ni memberi peringatan kepada KK sewaktu raya nanti haha

Nice nice

ceritasekupang said...

kalau lah ramai diantara kita sedar apa yang terdapat dalam ramadhan tu mesti ramai yang tak sabar menanti ramadhan yang datang...

al_hakim said...

betul..lebih kurang entry sy ni,.hehe

diana said...

lama dah tak pi sembahyang raya..
sejak ada anak ni..
payah la nak pi dengan anak kecik..:p

►AdamXis◄ said...

assalam...masa raya patut buang tv...baru tak lekat kat umah.hehehe.cite besh2 plak masa raya

kutoOobambOo / ericoanaci said...

lagi satu... g wayang pd raya pertaman.. salah tu hu3..

http://kutooobamboo.blogspot.com/2011/08/hari-raya-pertama-wayang-menziarahi.html

Norashiqin Kamaruzaman said...

hahahhaah... FM takleyh blah...amin2~ SS...harap2 dijauhkan semua kesalahan tuh...kan kan kak ct ;)

alepridz said...

ramai sangat yg pandang benda2 camni sebelah mata...

ada lagi satu...

8) jgn bukak laman web bukan2... ziarah-menziarahi lah blog rakan2...


p/s:selamat hari raya aidilfitri CT...

:)