Followers yang disayangi

Friday, 29 July 2011

Kenapa hadis palsu dicipta?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Apa khabar semua di hari jumaat ni?? semoga sihat walafiat ya.. hari ni ct nak kongsi apa yg ct baca dari majalah Al-Islam keluaran bulan Ogos ttg hadis.. Ada 6 sebab hadis palsu dicipta dan diantaranya adalah :

Politik... 
setelah Nabi SAW wafat, berlaku pertelingkahan dan perbezaan pendapat tentang sistem khalifah..ini permulaan kepada penyebaran fitnah besar dan timbul hadis-hadis palsu..apa pentingnya? untuk menarik sokongan dan mendakwa mereka dalam kalangan golongan yang benar.. akhir sekali apa yg berlaku?? perpecahan umat islam.. sedih sekali

Taasub...
dikatakan bahawa perasaan taasub dan assabiyah terhadap bangsa, bahasa dan negeri menyebabkan terciptanya hadis2 palsu ni... utk ape ya? utk mengagung-agungkan sesuatu bangsa, bahasa dan negeri...

Musuh Islam...
golongan yang memusuhi islam seperti golongan munafiq.. mereka sengaja cipta hadis palsu berkaitan akidah, syariat, ibadat, akhlak, hukum-hakam dan lain-lain lagi.. untuk ape ya?? untuk merosakkan umat islam secara halus..

Ahli bidaah dan golongan zuhud...
golongan ini berpendpt bahawa hadis boleh dicipta.. apa tujuannya? supaya rajin beramal ibadat.. apa caranya? dengan menerangkan ttg kelebihan amalan dan ancaman supaya jauhi larangan Allah

Percanggahan persoalan fiqh dan akidah....
menyebabkan wujudnya hadis-hadis palsu yang bertujuan untuk menyokong pandangan sesuatu mazhab atau pegangan aliran berhubung perkara tersebut

Kepentingan diri...
ada para dongeng dan penglipur lara banyak cipta hadis palsu seperti kisah-kisah teladan dan peringatan.. apa tujuannya? untuk tarik perhatian orang ramai... ramai yang ghairah nak cipta nama sbg perawi hadis dan ini salah satu sebab kenapa hadis palsu dicipta.. selain itu, ada segelintir ulama duniawi yang digelar 'ulama su'...mereka sanggup putar belitkan kebenaran dengan membuat hadis palsu.. tujuannya adalah untuk kepentingan dunia dan dekatkan diri dengan penguasa..

p/s : sumber dari majalah Al-Islam..bahagian umum...
keluaran bulan Ogos..muka surat 21

23 comments:

Spanar Buruk said...

terbaik ct untuk entry ni..spanar salute la..ct jdi blogger muslimah..jdi mcm sapik yg suka buat entry keagamaan..stkat ni spanar nmpk ct adalah antara blogger wanita islamik yg hebat..thniah ct..teruskan usaha untuk buat entry keagamaan lgi pasni..

miss ct said...

Assalamualaikum sbk...
erk.. maaflah.. ct x sampai setahap apa yg sbk harapkan.. ct cuma kongsi ilmu je.. tq sudi komen blog ct =)

Spanar Buruk said...

wassalam ct..spanar salute dgn ct ni..ct je blogger yg mampu buat entry tntg islamik..ni setakat yang spanar nampak la..takpe,slow2 k ct :muah

cintatulip said...

yeke ct... tq.. now i know y.. :)

~+aSma dAud+~ said...

tu mungkin satu bentuk penjajahan secara halus..menusuk ke hati dan minda tuk pecah belah kan kita..

sedangkan kitab pun dah dipalsukan

Mr.Kerro said...

ada perdebatan antara ulama samada hadis biddaah itu boleh atau tak diikut sbb tujuannya baik ==U

ceritasekupang said...

assalamualaikum ct..
rupanya memang terdapat banyak unsur yang menyebabkan hadis palsu ini dicipta...

si macho said...

ct blogger muslimah ^_^)b thumbs up untuk ct :p

pUtEri sHaFieZa said...

assalamualaikum..
sha bru teringt nk post psl bnda ni..
tbe2 kak ct da post dlu..
mcm tau2 je..
haha..
thanx kak ct sbb sharing..
(^_^)

syErAh said...

thanks kak ct for sharing...=)

kak ct mang berbakat dalam penulisan islamik =)

kyo_9 said...

assalamualaikum..
nice..
ilmu yg bermanfaat..
mohon diperbanyakkan..

sobri yaacob said...

bagus la..
tahniah..
payah nak jmpa blogger yg pandai dan bilmu dlm pnlisan islamic. :)

Naz said...

thanks for sharing CT..

ustaz naz penah cerita, cerita2 tentang khalifah pun pernah direka2 oleh yahudi..

banyak yang diorang buat untuk mengelirukan umat islam..

jd naz rase, bila dengar sesuatu, jgn kita terus percaya sblum dpt bukti yg sahih ^_^ insyaallah

Red said...

muka surat 21 hilang T.T

muka surat 20 boleh tak.?? :study

iMBobo said...

musuh sentiasa bijak untuk menjatuhkan lawannya..utk umat Islam hanya iman di dada yg menjadi benteng..

Bro ahmad said...

yang paling bahaya..kita ikut menyebarkan hadis palsu tersebut,

noonaQQ said...

entry ni bermanfaat,ct..terima kasih sudi bt tntg ni..=)

amranaiman said...

ct best :D.. manusia oh manusia :P

ReYnn said...

sebab tu kita boleh bezakan hadis sahih dgn dhaif melalui imam2 yang meriwayatkan :) tq ct

LemonSusu Skyjuice said...

assalamualaikum ct..lynn pun pelik apa motif ntah..myb motif nak jatuh kan islam kot..aish...mintak dijauhkan lah semua tu..kadang2 takut gak...terbaikk entry :)

Norashiqin Kamaruzaman said...

nice ct (n_n)v BL nak share tau....=)

AleeyaLiya said...

bagus..btul tuh..sokong!!

apapun ct telah ditag dalam entri liya nie

http://leeyagemini.blogspot.com/2011/08/puasa-penuh-bersama-pc.html

where said...

thanx untuk ilmu ni..=)