Photobucket

Followers yang disayangi

Tuesday 10 May 2011

Nasihat kepada perokok

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Pernah x jika anda di tempat awam, tetiba je bau rokok? selepas tu anda batuk2 dan tidak selesa?? kadang kala asap2 rokok di hidu oleh budak2 kecil, golongan tua, ibu yang mengandung.. Wahai perokok, tolonglah hormati orang di sekitar anda..

Ct pernah juga lihat perokok di kalangan wanita.. apa yg bestnya merokok wahai wanita?? nak menunjukkan anda hebat dgn membuat asap yg berkepul2?? golongan perokok seperti kamu inilah yang telah mencalarkan sifat2 kewanitaan dan merendahkan martabat wanita!!! terasa malu, sedih dan marah bila melihat perokok wanita....

Terang-terang kat kotak rokok tu gambarkan betapa teruknya peparu mereka pabila mereka merokok... tp mereka langsung tidak mempunyai kesedaran.. mereka xrasa ke yang beli rokok tu membazir&itu sifat syaitan?? klu nak tempah maut tu, sorang2 lah.. jgn libatkan orang yang di sekitar anda!!

Mudarat/bahaya jika anda merokok:
1)Memendekkan usia
2)Membazirkan wang dan waktu
3)Penyebab penyakit seperti kanser paru-paru, strok, sakit jantung dsbnya
4)Membahayakan kesihatan anak-anak
5)Bau mulut yang tidak menyenangkan&gigi jadi kuning
6)Mempercepatkan proses penuaan
7)Letih dan kurang cergas
*sumber dari majalah solusi

p/s :Jika entry ini, ada yang tersinggung dan terkecil hati...ct minta maaf....

5 comments:

Shiqin Sunshine said...

assalamualaikum ct...heheh...tol tuh, tak ske smokers....yg dah heavy tu ce try rokok elektronik :idea...hahha pomot lak en :larikkkkkk

miss ct said...

Waalaikumussalam bl.. tq sudi bg komen.. ada ke rokok elektrik tu?? ok gak tu.. cepat sdkt meninggal dr kena kanser... erk..

Anonymous said...

assalammualaikum ct., aah mmg betul tu. fa lagi ta leh bau asap rokok tu automatic fa batuk dan pening kepala.

Aish, nak wat cam mane lau da ta de kesedaran dalam diri masing2. cakap byk kali pun macam mcurahkan air di daun keladi =.= kan ct :)

miss ct said...

Waalaikumussalam aufa.. tq sudi komen.. tau xpe fa.. samelah dgn ct ni.. tu lah.. kita doakan je mereka tu berubah ya.. itu jalan yg terbaik utk kita buat =)

Mr.Kerro said...

ct nsib baik MK tak isap rokok :) . tapi plik la knapa walaupun dh byk gmbr2 bhyanya rokok tp stil dorg xsedar2...