Photobucket

Followers yang disayangi

Wednesday 27 April 2011

Di sebalik Snow White, Cinderella.....

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

   
Ct nak berkongsi ilmu yg ct dengar dari IKIM.FM....penceramah tu mengatakan bahawa pada zaman yang serba moden dan canggih ini, ramai ibubapa lebih suka menceritakan pada anak-anak mereka tentang cerita-cerita klasik org putih berbanding kisah-kisah para nabi.. Sebenarnya ada maksud tersirat bagi setiap cerita klasik seperti Snow white, Cinderella, Litte Red Riding Hood.... Jom kita bongkar satu persatu !! =)

Pertama, Cinderella yang balik pukul 12 mlm. Zaman dahulu, lepas maghrib je, anak-anak tidak dibenarkan keluar selain drpd pergi mengaji&pergi surau.. Pada zaman sekarang, berapa ramai remaja yang beragama Islam skrg dah jadi seperti Cinderella??? Kononnya, mereka mendakwa yang mereka masih muda, nak enjoy.. Tidakkah mereka terpikir perasaan ibu bapa yang amat risau akan keselamatan mereka?? Golongan ini dipengaruhi oleh tipu daya orang kafir kah?? Amat mudah kita terpengaruh budaya luar berbanding budaya islam.....

Kedua, Snow white yang tinggal bersama dgn 7 org lelaki kerdil&hanya bangun setelah dicium.. Berapa ramai gadis yang beragama Islam duduk@tinggal bersama dgn lelaki walaupun tidak ada ikatan sah perkahwinan?? golongan remaja yang bercinta sekarang setakat berpegangan tangan sahaja?? mereka tidak takut dengan azab api neraka?? jika kita terikut-ikut dengan budaya luar, identiti kita sebagai orang islam telah tercemar... amat sedih, kecewa dan janganlah kita kotori Islam itu.. Islam itu kan Indah =)

Ketiga Little Red Riding Hood yang menceritakan tentang budak perempuan mudah tertipu dgn muslihat dan tipu helah musang..Aplikasikan pada zaman sekarang. Macam-macam kita lihat, baca di surat2 akhbar,tonton di televisyen... ramai anak gadis yang mudah tertipu dgn tipu daya lelaki...Sbg cth, baru kenal,  terus couple, lepas tu jumpa..Dapat pula, lelaki yang baru kenal tu memang berniat jahat...apa natijahnya?? Maruah diri tergadai..Memalukan ibu bapa&keluarga.. Semua ini boleh dielakkan jika kita berpegang teguh dengan ajaran Islam; alquran dan as- sunnah,, Jom kita beramai-ramai kejar syurga di akhirat dan bukannya syurga di dunia... Wallahuallam

“Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan yg keji dan suatu jalan yg buruk.” Surah Al-Isra' ayat 32


17 comments:

Anonymous said...

aah, la ct. ta tpikir pulak pasal hal ni kan :) tapi kalau di kaji semula, betul jugak. sejarah dongeng owg puteh tu byk yg melalaikan dan mendedahkan anak2 kecil kepada akhlak yg tidak baik.

Inasyaallah, semoga ada pendekatan yg lebih realistik dan penegasan oleh ke dua ibu bapa yg sedar akan tanggungjawab mereka :)

miss ct said...

Assalamualaikum aufa..
terima kasih krn sudi komen kat blog ct ni..aufa dah mcm pendebat je..hehehe..bg ct,paling penting sekali ialah pelajari dan amalkan ilmu agama.. =)

Mr.Kerro said...

haah, khushusnya org2 yang agak moden, mreka ceritakan kisah dongeng yg langsung tak sesuai..jrg skali nk dgr dior citer kisah anbia dan para sahabat...

miss ct said...

Assalamualaikum mk
tq sudi komen kat blog ct.. zaman moden.. mereka lebih kejarkan dunia dr akhirat... wallahuallam

kyo_9 said...

assalamualaikum...

hmm.. bijak ustaz tuh mengaitkan pengaruh kisah klasik disney ngan kesan nye pada masyarakat skang..

btw, entri yg begitu menarik.. keep up da good work~

cik payung umbrella said...

tq ct sharekan ngan kami semua.. mmg tk trpk pun semua ne sebelum nie.. kalau di tadika pun kebanyakan ckgu tadika jugak duk cerita bnda nie kat budak2.. so???

mcm ne nak lari dari budaya mcm nie..

izzati wanie said...

huhu...x terfikir plak sal ni..thanks for sharing CT...from BS

miss ct said...

Waalaikumussalam kyo..
tq sudi komen kat blog ct..by the way... yg bg ceramah tu, ustazah....

Assalamualaikum cp..
tq sudi komen kat blog ct..bg ct, apa yg boleh buat.. cikgu tadika tu sendiri kenalah tukar kepada kisah2 nabi ke,kisah2 teladan ke.. pokok pangkal pada diri sendiri.. utk berubah ke arah kebaikan =)

miss ct said...

Assalamualaikum solehah...
ct hanya kongsi ilmu apa yg ct dpt.. tq lah sudi baca&komen.. semoga kita dpt manfaat ya =)

NoonaQQ said...

wah ct..its all about "ZINA".. mmg btul sgt la tu. penrapan ilmu yg slh dri golongan muda skg.. ni sume sbb pengaruh media barat jgk kn? mempamerkan criter dongeng bercorak cinta. last2,org melayu islam mcm kite jgk yg terikut2..huhu

miss ct said...

Assalamualaikum noonaqq...
tq sudi komen ya..betul tu.. itu salah satu cara org bukan islam nak lekakan dan menyesatkan kita.. sama2 lah kita ambil iktibar =)

CG said...

assalam CT..a'ah la kan..CG pon xpnah terpikir psal suma neyh..thnk ct share ilmu neyh...btolkn zman serba mden neyh dh payah nk jmpa parent yg ceta kesah para nabi.kalo kesah teladan pon suma yg moden2 jak dh xda kisah teladan dari zman nabi.dunia2!

miss ct said...

Assalamualaikum cg..
tq sudi komen ya.. bilangan parents yg citekan ttg kisah2 para nabi&shbt mmg sdkt.. moga kita menjadi sebhgn drpd parents yg selalu menceritakan kisah para sahabat nabi kpd anak2 kita kelak..=)

Kamal Hayat said...

Assalamu'alaikum
Kisah Para Sahabat dan Rasul wjib kita pelajari...
salam kenal yaa

Jose Ramon Santana Vazquez said...

...traigo
sangre
de
la
tarde
herida
en
la
mano
y
una
vela
de
mi
corazón
para
invitarte
y
darte
este
alma
que
viene
para
compartir
contigo
tu
bello
blog
con
un
ramillete
de
oro
y
claveles
dentro...


desde mis
HORAS ROTAS
Y AULA DE PAZ


COMPARTIENDO ILUSION
MISS CTF

CON saludos de la luna al
reflejarse en el mar de la
poesía...




ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE MEMORIAS DE AFRICA , CHAPLIN MONOCULO NOMBRE DE LA ROSA, ALBATROS GLADIATOR, ACEBO CUMBRES BORRASCOSAS, ENEMIGO A LAS PUERTAS, CACHORRO, FANTASMA DE LA OPERA, BLADE RUUNER ,CHOCOLATE Y CREPUSCULO 1 Y2.

José
Ramón...

kyo_9 said...

fuiyoo..
ada kawan orang sepanyol tuh~~
ke spam? :erk

miss ct said...

Assalamualaikum kyo.. spam lah tu.. mana layak ada kwn sepanyol =(